top of page
  • Foto van schrijverJacobine van den Hoek

Recensie Toen het donker werd - Simone van der Vlugt

Het verhaal begint al direct spannend met een scene waarin vader, Menno, in de auto wacht op zijn zoon, Luuk, die een schuld moet aflossen. Het duurt lang. Te lang. Het is het begin van veel ellende. Uit liefde voor zijn zoon én uit angst wordt Menno erin meegetrokken.

De kern van het verhaal is dat een normaal gezin langzaam maar zeker in het criminele milieu belandt. Aanvankelijk heeft Menno nog een duidelijke mening over criminaliteit en de mensen die zich erin begeven, maar als zijn vrouw na een aanslag verongelukt en blind wordt, verandert dat en vervagen zijn normen. Toen het donker werd is geschreven vanuit het perspectief van Menno en zijn vrouw Sascha. Hoewel Menno het verhaal draagt spreekt Sascha mij meer aan vanwege haar krachtige persoonlijkheid. Zoals het in een goede thriller betaamt is elke gebeurtenis en elk personage functioneel voor het verhaal. Dat blijkt na het lezen van de laatste pagina. En als je denkt dat de plot al duidelijk is, verrast de schrijfster je met een nieuwe verhaalwending. Knap gedaan.

Als geen ander doseert Simone van der Vlugt de spanning, zodat je vanaf de eerste pagina niet anders kunt dan doorlezen. Hoe gaat dit aflopen? Waar criminelen in thrillers vaak als clichéfiguren worden neergezet, vind ik ze in Toen het donker werd geloofwaardig en realistisch. Net als de dialogen. Er is geen enkel moment geweest dat ik sarcastisch dacht: ja natuurlijk, en zo zegt iemand dat. Ik vind dat de schrijfster de drijfveren en karakters van Menno en Sasscha goed heeft uitgewerkt, waardoor hun acties een logisch gevolg zijn van de gebeurtenissen.

Wat mij betreft is Toen het donker werd een aanrader.

Simone van der Vlugt – Toen het donker werd. Ambo|Anthos, Amsterdam. 308 blz. € 19,99.

bottom of page