Als ik binnenkom bij schrijfster Marlen Beek-Visser, auteur van de thrillers Stem! en Meesterdeal, herken ik meteen de hond, die ik eerder op haar Facebookpagina heb gezien. Hij is nog jong en begroet me enthousiast, ik voel me meteen welkom. Voordat Marlen tegenover mij aan tafel gaat zitten begint ons gesprek al. Schrijven en het boekenvak, het bindt ons. Nieuwsgierig vraagt ze naar mijn ervaring en ik deel deze met haar.
Full-time schrijven
‘Ik zou nooit een volledige baan als schrijver willen hebben. Nee,’ ze schudt haar hoofd en lacht, ‘Ik heb het nodig om naast het schrijven andere dingen te doen, die me in brede zin voeden. En voor het geld hoef je het ook niet te doen, tenzij je een bestseller schrijft.’ Ze vertelt dat ze 32 uur per week werkt als manager bedrijfsvoering bij een kinderopvangorganisatie. De overige tijd schrijft ze of doet ze dingen die uit schrijven voortvloeien.
‘Ik werd bijvoorbeeld gevraagd om voor beginnende schrijvers in Theater Gooiland te spreken. Daarna heb ik op meer podia gestaan. Zo gaat dat, als je je medewerking verleent en jezelf laat zien, dan komt er vanzelf iets voor terug. Zo werd ik ook gevraagd om een schrijfcursus te geven in Italië. Die organiseer ik nu samen met Anja, de gastvrouw, een á twee keer per jaar. Deze week zitten we met tien deelnemers in een guesthouse op het platteland van Italië. Heel gaaf. En iedere keer is er, afhankelijk van de groep, een andere dynamiek. In september heb ik hetzelfde cursusaanbod, maar dan op een boot op de Waddenzee.’ Uitgeverijen
‘Een grote uitgeverij had interesse in mijn eerste boek Stem!. Vanwege een reorganisatie liep het anders en kon er niet getekend worden. Gelukkig had Ellessy, een kleinere uitgeverij, ook interesse en kreeg ik meteen een contract voor twee boeken. Stem! werd genomineerd voor de Schaduwprijs.
Als debutant maakt het niet veel uit of je voor een grote of een kleine uitgeverij werkt. Het marketingbudget voor debutanten is zowel bij grote als bij kleine uitgeverijen beperkt. Grote uitgeverijen hebben vaak wel een goed marketingapparaat met mensen die investeren in een goed netwerk.’ Promotie
‘Ik ben actief op social media, hoewel ik het probeer te doseren. De promotie van mijn boeken, onder andere in boekwinkels en tijdens evenementen, vind ik bijna leuker dan het schrijven, waar ik mezelf soms echt toe moet zetten. Dat mijn boeken gepubliceerd zijn, is de kroon op mijn werk. Maar vooral de dingen die erbij komen, maken het vak pas echt leuk.’ Schrijversopleiding
'Ik vind dat je niet zou moeten beginnen zonder enige kennis over creatief schrijven. Doe je het wel - dat kan - dan heb je veel werk te verzetten. Ik ben door schade en schande wijs geworden, heb in mijn eerste, niet gepubliceerde boek, veel fouten gemaakt omdat ik de technieken van creatief schrijven niet beheerste. Daardoor worden boeken minder lekker leesbaar. Je kunt een kwaliteitsslag maken door bijvoorbeeld ‘schrijven is schrappen’ toe te passen. Als je dat niet doet wordt je boek saai en veel te uitgebreid.' Wedstrijden
'Schrijfwedstrijden dwingen je om aan de hand van een vastliggend thema iets te schrijven. Het dwingt je om ‘out of de box’ te denken. Normaal zou je de gekozen thema’s niet kiezen. Omdat het gekaderd is en je een beperkt aantal woorden mag schrijven, moet je schrappen. Je ervaart dat de tekst er beter van wordt. Daarbij doe je tijdens een prijsuitreiking leuke contacten op, wat ook goed is voor je schrijf-cv: zo heb ik vijftien bundels liggen waarin verhalen van mij staan die ik, als prijs, mocht publiceren. Ik won onder andere de Literaire Prijs van Wageningen. Dát is belangrijk voor een beginnende schrijver.' Toekomst boekenwereld Ze zeggen dat digitalisering een enorme vlucht gaat nemen. Toch is het percentage verkochte e-books best achtergebleven ten opzichte van de voorspellingen. Maar dat zijn de officiële cijfers. Van illegale downloads zijn geen cijfers bekend. Ik weet dat een bekende thriller-bestsellerauteur zeker een derde van haar inkomsten is kwijtgeraakt aan illegale downloads.
Ik zie de toekomst van de boekenwereld toch wat somber in. Onze toekomstige doelgroep, de jeugd, leest gewoon bijna niet meer. Ik merk het ook als ik een presentatie geef, dan zijn er voornamelijk vijftigplussers die komen, en soms wat jonge mensen die een passie voor schrijven of lezen hebben. Wat interessant is, is dat steeds meer mensen willen schrijven, terwijl er minder wordt gelezen. Er zijn dus meer schrijvers, voor minder lezers.
We sluiten af met een vlogje, waarbij Marlen als een volleerd spreekster drie tips geeft voor debutanten. We schieten in de lach als onze tekst voor de zoveelste keer wordt onderbroken, maar laten ons niet kisten. In de auto vraag ik me af waar in de toekomst het zwaartepunt van Marlens schrijverscarrière zal komen te liggen, bij het schrijven, het doceren of wellicht als spreker? Wat het ook wordt, haar ambitie en enthousiasme zal haar helpen haar doelen te bereiken, daarvan ben ik overtuigd. Volg Marlen Beek-Visser via Facebook of Twitter Volg Jacobine van den Hoek via Facebook of Twitter Bekijk de vlog van Marlen en Jacobine hier.